torsdag 3 maj 2012

Ge självförtroendet en kick

Mina elever fick i höstas rita av sin ena hand på färgat papper och klistra upp den på ett svart papper. Varje vecka ger jag ledtrådar och klassen får gissa vilken av klasskompisarna som ledtrådarna stämmer på. När de gissat rätt hamnar den elevens hand på tavlan och alla funderar en stund på bra saker om just den personen. De säger ord och jag skriver upp alla ord som sägs. När handen är alldeles full av ord läser jag upp alla orden speciellt för eleven vars hand vi skrivit i. Handen får sen sitta framme på tavlan en hel vecka, innan vi hänger upp den på linan som vi har tvärsöver klassrummet.

Alla de fina orden får eleverna att sträcka på sig, le lite och många gånger rodnar de lite. Den underbara känslan att få höra en massa fina ord om just mig skulle alla få vara med om lite nu och då.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar